Σύμπαν και άνθρωπος

Όλα στο σύμπαν αφορούν τη μεταμόρφωση.Η ζωή μας μοιάζει με τις σκέψεις που τη διαμορφώνουν.

Μάρκος Αυρήλιος

Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

Αφιέρωμα Μετενσάρκωση: 7ο μέρος

Ποιοι μεταφυσικοί λόγοι απορρίπτουν τις ανακλήσεις προηγούμενων ζωών ως αποδείξεις για τη μετενσάρκωση


Ο νόμος του Κάρμα Ο νόμος του Κάρμα
Ακόμα κι αν η υπνωτική αναδρομή και η αυθόρμητη ανάκληση προηγούμενων ζωών από παιδιά δεν παρουσίαζαν οποιαδήποτε αντίφαση, θα εξακολουθούσε να υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο επιχείρημα εναντίον της αλήθειας της θεωρίας αυτής.
Σύμφωνα με το κλασικό δόγμα της μετενσάρκωσης, η οντότητα που μετενσαρκώνεται είναι ο απρόσωπος εαυτός (το atman ή purusha), μαζί με το λεπτοφυές σώμα. Οποιοδήποτε ψυχονοητικό στοιχείο καθορίζει την προσωπικότητα δεν ανήκει στον εαυτό ή στο λεπτοφυές σώμα κι έτσι αποτυγχάνει να επιβιώσει του φυσικού θανάτου. Ένα τέτοιο στοιχείο είναι η μνήμη. Δρα μονάχα μέσα στα όρια μιας φυσικής ζωής και εξαφανίζεται κατά το θάνατο. Εάν τα πράγματα ήταν διαφορετικά, εάν η μνήμη μπορούσε να περάσει σε επόμενες ζωές μέσω της μετενσάρκωσης, θα μπορούσε να στηρίξει την αλήθεια της μετενσάρκωσης με λιγότερο προβληματικούς τρόπους.
Το όχημα που φέρει τις ψυχικές εντυπώσεις από μια ζωή σε μια άλλη λέγεται ότι είναι το λεπτοφυές σώμα (sukshma sharira στη Vedanta) ή η καρμική εναπόθεση (karmashaya στη Samkhya-Yoga). Αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι το όχημα λειτουργεί ως ένα είδος ασυνείδητης μνήμης προηγούμενων ζωών, δεν μπορεί να αποτελέσει μια τρίτη οντολογική κατηγορία (διαφορετική από αυτή στην οποία ανήκει ο εαυτός και η ψυχονοητική σφαίρα), που θα μπορούσε να παίξει το ρόλο ενός φορέα προσωπικής μνήμης από τη μία ζωή στην άλλη.
Το λεπτοφυές σώμα φυλάει κρυφές τάσεις ή εντυπώσεις (samskara) που είναι εγγραμμένες από το κάρμα και λειτουργούν ως σπόροι που γεννούν περαιτέρω συμπεριφορές και τον προσωπικό χαρακτήρα. Αυτό το είδος της εναπόθεσης εξυπηρετεί εν μέρει ως μηχανισμός ρύθμισης των επιδράσεων του κάρμα στη ζωή κάποιου. Σύμφωνα με τη Samkya και τη Yoga υπαγορεύει με έναν απρόσωπο και μηχανικό τρόπο τη νέα γέννηση, το μήκος της ζωής και τις εμπειρίες που θα πρέπει να τη συνοδεύσουν. Το Κάρμα αντιπροσωπεύει έναν απρόσωπο και μηχανικό νόμο που λειτουργεί με μαθηματική ακρίβεια και δεν μπορεί να δικαιολογήσει έτσι απλά μια κατάσταση σε μια συγκεκριμένη στιγμή. Κάποιος δε μπορεί να γνωρίζει το κάρμα του αλλά μονάχα να το υποψιαστεί, βασιζόμενος σε πραγματικές καταστάσεις που έχει βιώσει. Το κάρμα απλά σπρώχνει τον εαυτό σε ένα προοριζόμενο σενάριο, το οποίο πρέπει να αποδεχτεί κάποιος και να προσαρμοστεί σ' αυτό.
Αν και αναφέρονται κάποιες ειδικές τεχνικές διαλογισμού που υποτίθεται ότι παρέχουν περιορισμένη πληροφορία σχετικά με προηγούμενες ζωές (για παράδειγμα, στη Yoga-Sutra 3.18 αναφέρεται η πιθανότητα να γνωσθεί η προηγούμενη γέννηση μέσω της πρακτικής της samyama), είναι διαθέσιμες μονάχα στον προχωρημένο Yogi. Αλλά ακόμα κι έτσι, η αλήθεια των πληροφοριών που αποκτούνται σε εναλλακτικές καταστάσεις συνείδησης είναι κάτι το οποίο μπορεί να αμφισβητηθεί.
Το καρμικό χρέος που έχει κάποιος θα μπορούσε στην καλύτερη περίπτωση να συλληφθεί με διαισθητικό τρόπο. Για παράδειγμα, θεωρείται πως ένας άνθρωπος που δολοφονήθηκε πήρε τη δίκαια ανταμοιβή του για έναν φόνο που έκανε ο ίδιος σε μια προηγούμενη ζωή. Οι εμπειρίες ανάκλησης προηγούμενων ζωών δεν παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις 'αμαρτίες' που διέπραξε κάποιος σε μια περασμένη ζωή, αλλά οδηγούν μονάχα κάποιον να αντλήσει συμπεράσματα από τότε που υπήρξε θύμα ή απλός παρατηρητής της ζωής. Τέτοιου είδους εμπειρίες δεν επιχειρούν να αποδείξουν τη δικαιότητα του κάρμα, αλλά μονάχα το ότι οι προηγούμενες ζωές είναι αληθινές. Με άλλα λόγια, τα ανακαλούμενα σενάρια δεν δείχνουν ποια γεγονότα από την προηγούμενη ζωή παρήγαγαν την παρούσα ενσάρκωση, αλλά μονάχα προσπαθούν να αποδείξουν ότι έχουμε ζήσει προηγούμενες ζωές, ότι η μετενσάρκωση είναι αληθινή και ότι θα πρέπει να την αποδεχτούμε.
Λόγω των μεταφυσικών δυσκολιών που προαναφέρθηκαν, οι περισσότεροι δάσκαλοι της Ανατολής δεν θεωρούν τις εμπειρίες ανάκλησης προηγούμενων ζωών ως έγκυρες αποδείξεις για μετενσάρκωση. Την εποχή που ο Stevenson έκανε τις μελέτες του σε Ινδά παιδιά που θυμούνταν προηγούμενες ζωές, συνάντησε έναν Ινδό swami της τάξης του Ramakrishna. Σχολίασε τις περιπτώσεις αυτές ως εξής:
«Ναι, [η μετενσάρκωση] είναι αληθινή, αλλά δεν κάνει κάποια διαφορά, επειδή εμείς στην Ινδία πιστέψαμε όλοι στη μετενσάρκωση και την αποδεχτήκαμε ως γεγονός και ωστόσο δεν έκανε κάποια διαφορά. Έχουμε το ίδιο πολλούς κακοποιούς και παλιανθρώπους στην Ινδία όπως έχετε κι εσείς στη Δύση» (περιοδικό Venture Inward, Σεπτέμβριος/Οκτώβριος, 1995).
Έτσι, οι ιστορίες αυτές κάνουν μεγαλύτερη εντύπωση στους Δυτικούς, μάλλον ως αποτέλεσμα μια παρεξήγησης του πρωτότυπου δόγματος της μετενσάρκωσης και επίσης λόγω μια ψευδο-επιστημονικής θέασης που προσφέρουν. Ένα πολύ σημαντικότερο επιχείρημα υπέρ της μετενσάρκωσης είναι ηθικής φύσεως και θα εξεταστεί στη συνέχεια του αφιερώματος.


Μετάφραση - Απόδοση: Αμαλία Τσακίρη, για το ESOTERICA.gr
Πηγή: Esoterica.gr
 http://www.pathfinder.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου